Welcome

Tentang Diriku

My photo
Ipoh, Perak, Malaysia
Nama diberi oleh Wan Hassan Bin Wan Man (abah) & Sariah Bt Abd Rahman (mak). Dilahirkan pada 14 Nov 1971 di Taman Lim (bilik pakcik kesayanganku). Telah berkahwin dgn Afariswa Bin Mohd Idris pd 27 Mei 2006. Belum dikurniakan cahaya mata buat masa ini. Mengajar di SMK Seri Puteri, Ipoh & memegang jawatan Guru Perpustakaan & Media (GPM).

Jom Klik...

Saturday, 31 December 2011

Bahagiakah Tanpa Zuriat

Itu tajuk Semanis Kurma minggu lepas .... sesuai utk org yg senasib dgn Nisa...adakah bahagia tanpa zuriat...ada yg sampai mati pun tak dikurniakan zuriat..kesian, kan tapi tak semestinya mereka tak bahagia, kan...


Kalau le baby Nisa secomel ini...mcm mana agaknya... yg kelakar pernah letak sbg profile picture kat fb..ada yg ingat anak Nisa..eh..ada rupa ke? Hehehe...
Tiba-tiba pulak nak citer pasal zuriat. Mgkn tadi terjumpa buku "Tip & Doa Mustajab Agar Segera Dikurniakan Cahaya Mata kat Popular..terus beli (bkn apa diskaun 20%..hehehe).

Sebenarnya mls nak citer sbb ini semua dtg dr Allah..kita usaha, tapi Allah yg tentukan. Pernah ckp dgn kwn yg senasib "Kalau blh letak baby kat dlm perut nie, dah lama letak". Sbb ada yg krg fhm knp msh x de baby sdgkan Nabi pun diuji jugak. Ini semua kehendak Allah klu Dia x bagi pasti bersebab. Ada juga kata2 yg terasa di hati. Bagi org yg senang dpt anak mungkin tak faham perasaan kita, kan.

Walau kami berdua dah 5 1/2 thn kahwin tak ada anak..mmg le umur Nisa pun dah 40 tapi alhamdulilah bahagia jugak. Kdg2 terfikir dpt anak pun tak semestinya bahagia sbb tak semestinya dia memberikan kebahagiaan pd kita bila dia semakin membesar...al maklum le dunia skrg. Mmg le ada anak nie blh jaga kita masa kita tua, blh sembang2...tapi siapa lah kita utk mempertikaikan qada & qadar Allah.

Nisa percaya pd Allah yg Dia buat semua nie bersbb. Klu disebabkan mkn madu ke mkn ubat ke mengandung...semuanya juga dtg drNya..kita cuma berusaha, je kan. Yg ptg usaha, doa & tawakal.

Klu le tak dpt anak sampai umur 50 thn...nak buat camne, kan... Tunggu dan lihat je lah.

Rumahtangga yg ada anak pun musnah di tengah jalan....jadi mcm mana tue? Perkahwinan ini satu dugaan...bergantung pd kita utk kita mengemudikannya. 

Dulu2 org kt klu tak ada anak mudah dpt kanser sbb tak menyusu bdn tapi ramai kwn2 dpt juga kanser sdgkan beri anak susu badan...itu yg dikatakan Allah juga yg berkuasa...

Buat masa nie Nisa bahagia dgn kehidupan Nisa...Nisa tetap berdoa agar dikurniakan zuriat spy dpt mendoakan Nisa jika Nisa meninggal nanti. Tapi klu Allah kata tak de.......tak de lah...hrp doa anak2 murid je lah...ada ke yg nak doakan utk "teacher Nisa nie".....hrp2 ada lah, ya.

Terima kasih pd semua yg bagi petua & doa....yg tak blh lupa kak Ani & suaminya yg bersusah payah kat Mekah mendoakan kami di sana sehingga berlari-larian mendptkan beras yg dimkn burung kat sana(semoga doa akak & suami dimakbulkan Allah...Amin..) Jgn risau, tau...usaha tangga kejayaan..tak dpt pun tak pe...yg ptg usaha...


Selamat Tahun Baru 2012

2011 ditinggalkan... 2012 dimulai

Utk pertama kali dlm 5 thn berumahtangga berjauhan dgn suami sbb dia ke Phuket bersama familynya. Nisa tak ikut sbb kerja minggu nie...alahai. Suami pun berat hati nak tinggalkan sbb bygkan ke mana-mana shj dia pergi selama 5 thn tak kira ke mana pasti dibawaknya. Tapi bila lg nak g Phuket...tak pe lah sekejap je...HAAA sekejap...seminggu...aduhai...Isnin (2 Jan) baru balik..huhuhu.

Tak larat nak berazam...umur pun dah 40 thn. Yg penting Allah berikan kesihatan yg baik utk Nisa & suami Nisa begitu juga mak & abah...semoga mrk dpt tgk anak Nisa...YA ALLAH...PANJANGKANLAH UMUR ABAH & MAK AGAR DPT MERASA ANAK NISA NIE SATU HARI NANTI (ntah..bila, Allah je yg tau).

Semoga Allah limpahkan rezeki yg melimpah ruah agar kami suami isteri bkn shj mendpt kesenangan di dunia tapi juga akhirat..agar rezeki yg diperolehi dpt juga buat kebajikan (eeee...klu dimakbulkan, kena tunaikan nanti susah, kan). Yg penting biarlah tambah keimanan almaklum le dah masuk angka 40...kena sedar2kan diri....kubur bila2 masa memanggil tue..eeeee gerunnya...tapi kena hadapi gak, kan bila tiba masanya nanti.

Thn 2012 nie berat jugak tanggungjwb sbb beban tugas dah berat...beban keje lah apa lah lagi...hope semuanya berjalan lancar dgn keizinanNya.

Nak kuruskan badan...dah tak larat dah, mcm tue jugak. Apa ya..nak rcg utk 2012...nak kembangkan biz lah...sbb buat biz asyik separuh jln lps tue buat benda lain...sbnrnya tak tahu yg mana sesuai, belum jumpa lg. Seronok biz nie walau dah jadi cikgu...ada kepuasan kat situ...tgk lah apa biz yg blh dimajukan utk thn dpn.

Lagi apa, ya nak rcg thn 2012.... tunggu & lihat.....

2011...byk kenangan manis & pahit. Yg pahitnya bapak mertua berada di hospital selama 6 bulan & akhirnya meninggal dunia bila bawak balik rumah. Yg sedihnya hujung2 thn nie kena berpisah dgn Kak Noorhaini yg ditukarkan ke sekolah lain...kami sering bersama sejak Nisa mengajar di situ..dari tarian, tugas2 pengawas/pengawas pusat sumber & mcm2 lah....kami pun pernah jugak bergaduh (hehehe..biasa le..tapi itu mengeratkan lagi sebenarnya). Slps nie, dah tak de sapa nak tegur, beri nasihat, tlg ingatkan Nisa sbb Nisa nie pelupa orgnya, sering panggil makan di bilik guru. Seorg lagi iaitu Kak Jariah pun ditukarkan...sedih gak walau tak berapa rapat tapi dia pernah bagi semangat/perangsang & tidak menjauhkan diri semasa Nisa dlm kesusahan @ memerlukan seorang sahabat. Miss both of you. Begitu juga dgn Pn Ho (kehilangan seorg rakan yg tahu semua perkara...pernah bagi ubat mahal secara percuma masa aku sakit belakang yg amat sgt...tak akan kulupakan). Kak Qaisara pulak sbb memahami tapi syg sekejap je nak bermesra dah pindah dah.Yg manis...byk sgt.

2012...kehidupan baru utk semua org.....so, good luck to us...moga kehidupan 2011 menjadi kenangan & pedoman.

Thursday, 29 December 2011

Drama Tentang Dhia



Actually nak tgk citer nie tapi husband x minat citer cinta2 nie...jadi dok tgk la 3 hari nie sbb dia x de..hehehe..x sangka pulak last minggu nie..dpt gak lah tgk...mmg best walau tgk saat2 akhir, rasa rugi x tgk dr awal...tapi benar2 berkesan di hati esp ayat2nya..i love it.

"Cinta tanpa restu umpama jasad tak bernyawa" petikan kata2 Dhia utk suaminya. Bkn apa teringat pulak kisahku dulu2...bercinta..bertunang...tapi benar kata org, cinta tanpa restu tidak bahagia...nsb baik putus di tgh jln walaupun masa putus tunang bagai nak rak sedihnya...Allah & kwn2 yg terdekat je yg tau betapa pedihnya hati nie sbb putus pun tiba2 dgn utusan surat drnya..agaknya jika dulu guna handphone..mesti melalui sms je..hehehe..

Masa tue bagiku ingatkan dialah segala2nya almaklum le kami bercinta lbh krg 6 thn (4thn bertunang...itu sbb org tua berkata jgn tunang lama2...). Bila dipikir balik rasa mcm org bodoh je masa tue sbb syg sgt kat dia sbb ingat mcm dah tak de laki lain lagi lah padahal berlambak..hehehe. Klu tak kuat iman masa tu, konon2nya nak mati le..bodoh gak, kan sbb sorang laki nak mati..hahaha..buat apa.. Ramai kwn aku kt citer aku blh buat drama...hehehe.. tapi biarlah ia menjadi kenangan je...

Tapi kejadian selepas putus tunang yg plg berkesan sgt...kwnku, Maza & Sai juga Allah je yg tau dan ada bersama2ku masa aku di saat2 memerlukan ketenangan....itu yg membuatkan hatiku terus tertutup buatnya utk selama2nya & meminta Allah shj yg memblsnya walau aku juga pernah buat salah dulu tapi klu dia benar2 sygkan aku takkan dia sanggup tipu aku mcm tue sekali...aku cuma mampu berdoa je agar Allah berikan yg terbaik utkku.

20/11/2000...tarikh yg tak akan kulupakan.....segala kebenaran telah terbongkar masa nie walaupun dia gembira ketika ini...

Di saat aku sedih2 dulu, selain Maza,Sai, Ana...ada le sorang kwn baikku yg kuanggap bkn shj kwn tapi kira mcm abang le jugak (aku nie tak de abg) iaitu
Udin yg selalu buat lawak & bg perangsang kat aku...kaunselor le katakan. Mcm2 nasihat dibagi sehinggakan dia galakkan aku sambung belajar.
Mula2 malas, tapi desakan dia, abg Rahman gak & my parents..so apply le PKPG, UPM, UITM...

Tak disangka slps 20 Nov tu  dpt twrn PKPG & UITM (UPM tak dpt sbb mohon Sejarah) pikir2 pilih PKPG sbb UITM tue susah sbb kerja sambil bljr..takut tak blh buat 2 benda dlm satu masa.

Berkat doa semua org aku berjaya walaupun pernah putus harapan kat tgh2 sbb tak mampu nak study..bkn senang nak belajar kat UM...tapi semangat yg diberi oleh rakan2 roommate & kelas begitu juga husband aku (masa tue baru kenal..boyfriend le..hehehe) akhirnya aku graduate..yezza..

Bila pikir2 balik..inilah hikmah yg Allah bg slps kejadian putus cinta tue..dan yg ptg hikmahnya sbb dpt suami yg benar2 sygkan aku begitu juga familynya. Berkat restu kedua org tuaku & juga org tuanya...aku dpt kebahagiaan akhirnya. Adik beradiknya begitu baik dgn ku...tak sangka Allah ganti yg terbaik walau sblm nie aku ingat dah tak de org lain selain dr dirinya. Ini semua pun sbb kwn aku yg sorang nie..Yusneza (mcm perangai si Udin..hehehe)..tak hbs2 carikan jodoh utk aku masa kat UM. Tapi ketika ini aku bijak sikit sbb apa2 aku tanya pd Allah..berdoa & minta beri petunjuk sapa yg aku patut pilih (wah..mcm ramai je minat kat aku...hehehe... tapi ada le jugak)...
Dulu2 aku sembahyang gak tapi mgkn tak pernah mintak petunjuk itu yg frust menonggeng tue...tapi sbb peristiwa tue dekatkan aku dgn Allah..jadi aku mohon petunjuk kpdnya..yg membuatkan aku memilih suamiku...ternyata tak salah pilihan Allah.

Sbb nak tau tak dulu2 aku bertunang tak de adat langsung sampai ingatkan dah tak jadi tapi sbb mak aku kt dah org nak dtg..kena le sambut. Bygkan baju tunang tgh buat kat tailor sbb ingat dah janji hari lain...tup..tup...blk Ipoh..mak kata dah nak btunang...terkejut besar..jadi apa lagi semua pinjam dr cadar sampai le baju tunang...sedih tak terkata tapi cinta punya pasal masa tue apa pun jadi..
Lepas sethn bertunang baru mak citer tak puas hati pasai bertunang sbb tak de adat langsung...bygkan bawak buah dlm beg plastik...mak sedara yg letak kat tpt bekas kami...jadi faham2 je lah pergolakan slps itu. Betul jugak mak mana yg nak lepaskan anak sulungnya, kan...bermulalah mcm2 mslh yg akhirnya putus jua...
Allah gantikan pertunangan aku dgn husband yg katakan meriah jugak dgn restu kedua2 pihak..thanks to all my family..mak & adik bersusah payah..mak2 & bapak2 sedara & sepupu2 bertungkus lumus masak, kemas rumah akhirnya pertunangan yg kira meriah lah jugak...

Perkahwinan jugak meriah dgn semua sedara belah abah & mak turun padang tolong menolong..betul2 tak percaya....sampai kwn abah kata "Kamu jemput satu Ipoh ke datang kenduri?" Yg best tak rancang majlis batal air sembahyang kat masjid sbb rancang buat kat rumah...tapi sbb hujan kami buat kat situ...maknanya Allah restui perkahwinan kami berkat doaku selama ini....Alhamdulilah...

Bila pikir2 balik Allah dah gantikan yg terbaik buatku dpt restu kedua ibu bapaku & kedua ibu bapa mertuaku. Perjalanan sepjg perkahwinan pasti ada dugaan, kan...sbb Allah nak uji kami..adat le tue nak tgk sejauh mana keimanan kita, kan........
Allah beri dugaan sbb Dia syg kita....ini yg kupegang...Allah tak kejam..yg kejam adalah manusia..

WAH...Pjgnya luahan gara2 Ttg Dhia...sbnrnya byk tapi sikit2 dah lah, ya...ok...
Buat mrk yg frust tue...biar frust dgn manusia jgn frust dgn Allah Taala sbb Dia akan beri ketenangan kpd kita antara cpt & lambat je...TUNGGU jeeeeee...Insyaallah...ada sinar nanti bila kita sering mohon pdNya...percayalah......

Monday, 26 December 2011

Jadual Gaji Tahun 2012

Jom tgk jadual gaji thn dpn...dah lah dpt gaji baru utk semua penjawat awam...ada yg naik byk tak sabar agaknya nak tunggu bulan satu..

  


BULAN


TARIKH

CATATAN

JANUARI


16.1.2012 / Isnin

Tahun Baru Cina

FEBRUARI


23.2.2012 / Khamis


MAC


22.3.2012 / Khamis


APRIL


25.4.2012 / Rabu


MEI


23.5.2012 / Rabu

Pesta Menuai

JUN


25.6.2012 / Isnin

Hari Gawai

JULAI


25.7.2012 / Rabu


OGOS


13.8.2012 / Isnin

Hari Raya Puasa

SEPTEMBER


25.9.2012 / Selasa


OKTOBER


22.10.2012 / Isnin

Hari Raya Haji

NOVEMBER


6.11.2012 / Selasa

Hari Deepavali

DISEMBER


18.12.2012 / Selasa

Hari Natal

Thursday, 8 December 2011

DVD Bergambar

Hobi ambik gambar & video lepas tue edit...best...best..best..sblm nie buat sendiri tunang, kahwin sendiri..then buat utk kahwin kawan...puas hati buat sendiri, klu upah org pasti mahal...tak sangka ada kelebihan buat ini.
Rezeki cuti sekolah nie..buat dvd bergambar dgn lagu...tak blh nak upload sbb lama sgt sbb ada video..jadi, malas nak tunggu tak de le upload. Seronok buat dvd nie...satu lagi hobi yg terjadi sjk pegang jawatan GPM kat sekolah. Juga sumber rezeki jugak...bdk2 pun ada ckp cikgu bukak kedai lah...hahaha...ok jugak cadangan tue tapi buat kat rumah je lah sbb bknnya permintaan hari2...
Hope bdk2 f6 tue seronok terima dvd tue...nak upload kat sini lama sgt..klu tidak, blh letak kat sini...
Tgh rancang nak buat utk kwn baik......so, tgh sibuk kumpulkan gbr2 dia...alahai tak de video...ada video lg best almaklum le video cam kena curi...tunggu cik abang belikan yg baru..hehehe..

Spaghetti

Tgk dlm peti ais, ada daging cincang lagi sikit...teringat ada beli sos spaghetti...so, apa lagi sbb spaghetti tinggal sikit...buat je lah.... Punya le senang..goreng bawang, masukkan daging & lepas tue sos dan air sikit..dah jadi dah...

Spaghetti
Teringin nak makan pop corn...so, apa lagi buat pop corn sendiri...senang je...tgk dlm myresipi...ada resipinya...terkejut bila buat penuh satu periuk..ingatkan tak penuh...


Penuh satu periuk sbb 1st time buat...tue tangan husband yg x sabar2 nak mkn..baru je masak tue..