Welcome

Tentang Diriku

My photo
Ipoh, Perak, Malaysia
Nama diberi oleh Wan Hassan Bin Wan Man (abah) & Sariah Bt Abd Rahman (mak). Dilahirkan pada 14 Nov 1971 di Taman Lim (bilik pakcik kesayanganku). Telah berkahwin dgn Afariswa Bin Mohd Idris pd 27 Mei 2006. Belum dikurniakan cahaya mata buat masa ini. Mengajar di SMK Seri Puteri, Ipoh & memegang jawatan Guru Perpustakaan & Media (GPM).

Jom Klik...

Saturday, 31 December 2011

Bahagiakah Tanpa Zuriat

Itu tajuk Semanis Kurma minggu lepas .... sesuai utk org yg senasib dgn Nisa...adakah bahagia tanpa zuriat...ada yg sampai mati pun tak dikurniakan zuriat..kesian, kan tapi tak semestinya mereka tak bahagia, kan...


Kalau le baby Nisa secomel ini...mcm mana agaknya... yg kelakar pernah letak sbg profile picture kat fb..ada yg ingat anak Nisa..eh..ada rupa ke? Hehehe...
Tiba-tiba pulak nak citer pasal zuriat. Mgkn tadi terjumpa buku "Tip & Doa Mustajab Agar Segera Dikurniakan Cahaya Mata kat Popular..terus beli (bkn apa diskaun 20%..hehehe).

Sebenarnya mls nak citer sbb ini semua dtg dr Allah..kita usaha, tapi Allah yg tentukan. Pernah ckp dgn kwn yg senasib "Kalau blh letak baby kat dlm perut nie, dah lama letak". Sbb ada yg krg fhm knp msh x de baby sdgkan Nabi pun diuji jugak. Ini semua kehendak Allah klu Dia x bagi pasti bersebab. Ada juga kata2 yg terasa di hati. Bagi org yg senang dpt anak mungkin tak faham perasaan kita, kan.

Walau kami berdua dah 5 1/2 thn kahwin tak ada anak..mmg le umur Nisa pun dah 40 tapi alhamdulilah bahagia jugak. Kdg2 terfikir dpt anak pun tak semestinya bahagia sbb tak semestinya dia memberikan kebahagiaan pd kita bila dia semakin membesar...al maklum le dunia skrg. Mmg le ada anak nie blh jaga kita masa kita tua, blh sembang2...tapi siapa lah kita utk mempertikaikan qada & qadar Allah.

Nisa percaya pd Allah yg Dia buat semua nie bersbb. Klu disebabkan mkn madu ke mkn ubat ke mengandung...semuanya juga dtg drNya..kita cuma berusaha, je kan. Yg ptg usaha, doa & tawakal.

Klu le tak dpt anak sampai umur 50 thn...nak buat camne, kan... Tunggu dan lihat je lah.

Rumahtangga yg ada anak pun musnah di tengah jalan....jadi mcm mana tue? Perkahwinan ini satu dugaan...bergantung pd kita utk kita mengemudikannya. 

Dulu2 org kt klu tak ada anak mudah dpt kanser sbb tak menyusu bdn tapi ramai kwn2 dpt juga kanser sdgkan beri anak susu badan...itu yg dikatakan Allah juga yg berkuasa...

Buat masa nie Nisa bahagia dgn kehidupan Nisa...Nisa tetap berdoa agar dikurniakan zuriat spy dpt mendoakan Nisa jika Nisa meninggal nanti. Tapi klu Allah kata tak de.......tak de lah...hrp doa anak2 murid je lah...ada ke yg nak doakan utk "teacher Nisa nie".....hrp2 ada lah, ya.

Terima kasih pd semua yg bagi petua & doa....yg tak blh lupa kak Ani & suaminya yg bersusah payah kat Mekah mendoakan kami di sana sehingga berlari-larian mendptkan beras yg dimkn burung kat sana(semoga doa akak & suami dimakbulkan Allah...Amin..) Jgn risau, tau...usaha tangga kejayaan..tak dpt pun tak pe...yg ptg usaha...


7 comments:

  1. cikgu walaupun sy tak berapa fhm keadaan dan keinginan cikgu utk dptkan cahaya mata tapi sy akan selalu mendoakan utk cikgu supaya dpt cahaya mata...pn mahzah pun pernah berkata kat setiap perbuatan ataupun sesuatu yg berlaku pasti ada sebab...mungkin tuhan nak berikan cikgu sesuatu yg luar biasa dan istimewa...doa sy buat cikgu adalah mudah mudahan tuhan dengar semua doa cikgu n kami dan kurniakan cikgu cahaya mata...tc

    ReplyDelete
  2. Ruth : Thanks, dear...i really appreciate it a lot...wah! really u like pn mahzah...still remember what she said..semoga Ruth juga mendapat apa yg dihajati..

    ReplyDelete
  3. setuju dengan kakak walaupun ada anak berderet tetap bercerai berai gak...tak semestinya xde zuriat kita tak bahagia...Tuhan menguji kita sebab dia mengaturkan sesuatu yg istimewa dan terbaik untuk kita...memang ada kata-kata yang menyentuh hati dan perasaan tapi hanya kita yang "senasib"saja yg paham apa yg tersirat dlm hati kita...usaha, doa dan tawakal apa yang ditetapkan olehNya..apapun cuba kita fikir balik kak..Allah telah anguerahkan kita seorang suami yang terbaik yang sangat memahami dan menerima kita seadanya...

    ReplyDelete
  4. Yup..betul tue Nora, yg ptg kebahagiaan blh dpt dr pelbagai bentuk yg dikurniakan Allah.Allah lebih mengetahui dari kita...terima je lah yg mana terbaik buat kita.

    ReplyDelete
  5. Betul tu...semuanya percaturan Dari Allah...hanya Dian sahaja yang tahu... Namun...hanya yg se nasib sahaja yg memahami... Insha Allah...perancangan Allah adalah yg terbaik... Apapun kita harus bersyukur dgn nikmat yg Allah beri utk kita selamat INI...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yup betul tue hanya senasib shj yg memahami....Allah lebih mengetahui.

      Delete