Welcome

Tentang Diriku

My photo
Ipoh, Perak, Malaysia
Nama diberi oleh Wan Hassan Bin Wan Man (abah) & Sariah Bt Abd Rahman (mak). Dilahirkan pada 14 Nov 1971 di Taman Lim (bilik pakcik kesayanganku). Telah berkahwin dgn Afariswa Bin Mohd Idris pd 27 Mei 2006. Belum dikurniakan cahaya mata buat masa ini. Mengajar di SMK Seri Puteri, Ipoh & memegang jawatan Guru Perpustakaan & Media (GPM).

Jom Klik...

Thursday, 29 December 2011

Drama Tentang Dhia



Actually nak tgk citer nie tapi husband x minat citer cinta2 nie...jadi dok tgk la 3 hari nie sbb dia x de..hehehe..x sangka pulak last minggu nie..dpt gak lah tgk...mmg best walau tgk saat2 akhir, rasa rugi x tgk dr awal...tapi benar2 berkesan di hati esp ayat2nya..i love it.

"Cinta tanpa restu umpama jasad tak bernyawa" petikan kata2 Dhia utk suaminya. Bkn apa teringat pulak kisahku dulu2...bercinta..bertunang...tapi benar kata org, cinta tanpa restu tidak bahagia...nsb baik putus di tgh jln walaupun masa putus tunang bagai nak rak sedihnya...Allah & kwn2 yg terdekat je yg tau betapa pedihnya hati nie sbb putus pun tiba2 dgn utusan surat drnya..agaknya jika dulu guna handphone..mesti melalui sms je..hehehe..

Masa tue bagiku ingatkan dialah segala2nya almaklum le kami bercinta lbh krg 6 thn (4thn bertunang...itu sbb org tua berkata jgn tunang lama2...). Bila dipikir balik rasa mcm org bodoh je masa tue sbb syg sgt kat dia sbb ingat mcm dah tak de laki lain lagi lah padahal berlambak..hehehe. Klu tak kuat iman masa tu, konon2nya nak mati le..bodoh gak, kan sbb sorang laki nak mati..hahaha..buat apa.. Ramai kwn aku kt citer aku blh buat drama...hehehe.. tapi biarlah ia menjadi kenangan je...

Tapi kejadian selepas putus tunang yg plg berkesan sgt...kwnku, Maza & Sai juga Allah je yg tau dan ada bersama2ku masa aku di saat2 memerlukan ketenangan....itu yg membuatkan hatiku terus tertutup buatnya utk selama2nya & meminta Allah shj yg memblsnya walau aku juga pernah buat salah dulu tapi klu dia benar2 sygkan aku takkan dia sanggup tipu aku mcm tue sekali...aku cuma mampu berdoa je agar Allah berikan yg terbaik utkku.

20/11/2000...tarikh yg tak akan kulupakan.....segala kebenaran telah terbongkar masa nie walaupun dia gembira ketika ini...

Di saat aku sedih2 dulu, selain Maza,Sai, Ana...ada le sorang kwn baikku yg kuanggap bkn shj kwn tapi kira mcm abang le jugak (aku nie tak de abg) iaitu
Udin yg selalu buat lawak & bg perangsang kat aku...kaunselor le katakan. Mcm2 nasihat dibagi sehinggakan dia galakkan aku sambung belajar.
Mula2 malas, tapi desakan dia, abg Rahman gak & my parents..so apply le PKPG, UPM, UITM...

Tak disangka slps 20 Nov tu  dpt twrn PKPG & UITM (UPM tak dpt sbb mohon Sejarah) pikir2 pilih PKPG sbb UITM tue susah sbb kerja sambil bljr..takut tak blh buat 2 benda dlm satu masa.

Berkat doa semua org aku berjaya walaupun pernah putus harapan kat tgh2 sbb tak mampu nak study..bkn senang nak belajar kat UM...tapi semangat yg diberi oleh rakan2 roommate & kelas begitu juga husband aku (masa tue baru kenal..boyfriend le..hehehe) akhirnya aku graduate..yezza..

Bila pikir2 balik..inilah hikmah yg Allah bg slps kejadian putus cinta tue..dan yg ptg hikmahnya sbb dpt suami yg benar2 sygkan aku begitu juga familynya. Berkat restu kedua org tuaku & juga org tuanya...aku dpt kebahagiaan akhirnya. Adik beradiknya begitu baik dgn ku...tak sangka Allah ganti yg terbaik walau sblm nie aku ingat dah tak de org lain selain dr dirinya. Ini semua pun sbb kwn aku yg sorang nie..Yusneza (mcm perangai si Udin..hehehe)..tak hbs2 carikan jodoh utk aku masa kat UM. Tapi ketika ini aku bijak sikit sbb apa2 aku tanya pd Allah..berdoa & minta beri petunjuk sapa yg aku patut pilih (wah..mcm ramai je minat kat aku...hehehe... tapi ada le jugak)...
Dulu2 aku sembahyang gak tapi mgkn tak pernah mintak petunjuk itu yg frust menonggeng tue...tapi sbb peristiwa tue dekatkan aku dgn Allah..jadi aku mohon petunjuk kpdnya..yg membuatkan aku memilih suamiku...ternyata tak salah pilihan Allah.

Sbb nak tau tak dulu2 aku bertunang tak de adat langsung sampai ingatkan dah tak jadi tapi sbb mak aku kt dah org nak dtg..kena le sambut. Bygkan baju tunang tgh buat kat tailor sbb ingat dah janji hari lain...tup..tup...blk Ipoh..mak kata dah nak btunang...terkejut besar..jadi apa lagi semua pinjam dr cadar sampai le baju tunang...sedih tak terkata tapi cinta punya pasal masa tue apa pun jadi..
Lepas sethn bertunang baru mak citer tak puas hati pasai bertunang sbb tak de adat langsung...bygkan bawak buah dlm beg plastik...mak sedara yg letak kat tpt bekas kami...jadi faham2 je lah pergolakan slps itu. Betul jugak mak mana yg nak lepaskan anak sulungnya, kan...bermulalah mcm2 mslh yg akhirnya putus jua...
Allah gantikan pertunangan aku dgn husband yg katakan meriah jugak dgn restu kedua2 pihak..thanks to all my family..mak & adik bersusah payah..mak2 & bapak2 sedara & sepupu2 bertungkus lumus masak, kemas rumah akhirnya pertunangan yg kira meriah lah jugak...

Perkahwinan jugak meriah dgn semua sedara belah abah & mak turun padang tolong menolong..betul2 tak percaya....sampai kwn abah kata "Kamu jemput satu Ipoh ke datang kenduri?" Yg best tak rancang majlis batal air sembahyang kat masjid sbb rancang buat kat rumah...tapi sbb hujan kami buat kat situ...maknanya Allah restui perkahwinan kami berkat doaku selama ini....Alhamdulilah...

Bila pikir2 balik Allah dah gantikan yg terbaik buatku dpt restu kedua ibu bapaku & kedua ibu bapa mertuaku. Perjalanan sepjg perkahwinan pasti ada dugaan, kan...sbb Allah nak uji kami..adat le tue nak tgk sejauh mana keimanan kita, kan........
Allah beri dugaan sbb Dia syg kita....ini yg kupegang...Allah tak kejam..yg kejam adalah manusia..

WAH...Pjgnya luahan gara2 Ttg Dhia...sbnrnya byk tapi sikit2 dah lah, ya...ok...
Buat mrk yg frust tue...biar frust dgn manusia jgn frust dgn Allah Taala sbb Dia akan beri ketenangan kpd kita antara cpt & lambat je...TUNGGU jeeeeee...Insyaallah...ada sinar nanti bila kita sering mohon pdNya...percayalah......

No comments:

Post a Comment