Welcome

Tentang Diriku

My photo
Ipoh, Perak, Malaysia
Nama diberi oleh Wan Hassan Bin Wan Man (abah) & Sariah Bt Abd Rahman (mak). Dilahirkan pada 14 Nov 1971 di Taman Lim (bilik pakcik kesayanganku). Telah berkahwin dgn Afariswa Bin Mohd Idris pd 27 Mei 2006. Belum dikurniakan cahaya mata buat masa ini. Mengajar di SMK Seri Puteri, Ipoh & memegang jawatan Guru Perpustakaan & Media (GPM).

Jom Klik...

Friday, 31 May 2013

Rempah Tok Mak

Nak ambik gambar rempah...lupa ler pulak tapi tak apa pergi je ke Fb Tok Mak...ada lah gambar klu nak order, ya...

Dah beli, kena simpan kat peti ais...pastikan guna sudu plastik utk tahan lama.

Oleh kerana selalu buat kari tak menjadi sampai dah malas nak buat kari, jadi cuba ler dgn kari telur dulu dgn rempah Tok Mak...tak disangka-sangka menjadi...yezzzzzzzzzaaaaaaa suami pun kata sedap...baru ada semangat nak buat kari lain pulak lepas nie.

Sebab tinggal berdua aje, esoknya masak sardin, letak juga rempah Tok Mak...bertambah sedap...kira ok lah tue... Lepas tu, tertengok Roti Pizza Gardenia kat fb Buku Resipi...mcm sedap, so try guna rempah tu jugak...sedaplah...

Ini cara-cara buat Roti Pizza Gardenia..(ikut resipi betul lain sikit, ini olahan sendiri..hehehe)

 Nisa masukkan cili boh sbb suami suka pedas....klu ikut resepi tak ada...


 Masukkan bwg merah & bwg putih...lepas tu rempah Tok Mak sikit....

 Masukkan ayam & air sedikit...biar sampai pekat....

 Sapukan cili sos & mayonis atas roti.

 Letakkan ayam yg dah masak tadi.

 Nisa potong sosej mcm tu (patut bulat2, kan baru cantik) tapi ini kerja org malas...jgn ikut... Letakkan cheese (patut letak cheese mozarella & cheese cheddar...Nisa bubuh cheese kraft yg besar tu...potong2 & tabur terus). Kemudian, masukkan dlm oven...bakar selama 10 ke 20 minit...

Dah siap utk dimakan......sedapnyeeeeeeeee....

Nanti buat yg lain pulak guna rempah Tok Mak...

No comments:

Post a Comment